Tristessan mukaan kappaleiden tekemisessä on käytetty FL
Studion versio 8:n Producer Editionia. Mukana ovat olleet etupäässä seuraavat
äänilähteet (VSTi):
FL Studion
oma Sytrus-syna, Korg MS-21, Korg Polysix, Vanguard, V-Station, Toxic III, Korg
Wavestation, QuadraSID.
- Ja pirusti sampleja, osa itse samplattuja luonnosta ja
ympäristöstä, valtaosa pöllitty verkosta ja muun muassa Joy Divisionin, Tom
Pettyn ja Lady Gagan levyiltä. Enpä oikeastaan ole tullut ajatelleeksi, mutta
soundimaailma on aika kasari, sanoo Tristessa.
Täältä tulee Gorbatron
- Pitäähän sitä introkappale olla. Biisi rakentuu
Gorbatshovin puheen ympärille. Tässä puheessa Gorba ilmeisesti purkaa
Neuvostoliiton. En osaa venäjää, joten tarkka sisältö on jäänyt
tuntemattomaksi. Sävellyksenä simppeli. Kappale pelaa muutaman kasarihenkisen
arpeggion ympärillä.
- Yhtyeen nimi Gorbatron on herättänyt kysymyksiä. Kyseessä
on sana-assosiaatio, joka syntyi Ladytron- ja Huoratron-yhtyeiden innoittamana
herkässä mielentilassa. Nimien keksiminen on aina yhtä tuskaa, mutta tämä on
mielestäni hieno. Gorbatron-nimi ei missään nimessä implikoi, että yhtye tukisi
tai ymmärtäisi Gorbatshovin politiikkaa tai mitään mielipiteitä.
Neitsytlampi
- Tämän kappaleen tein alun perin Lampi-nimellä
punkyhtyeelle 20 vuotta sitten. Hyvin toimii elektroversiona. Sovitin tämän
Gorbatronille, koska oli kappaleista pula ja tämä on hieno kappale.
- Tämän BPM
on jotain 70, kun en osaa ohjelmoida syntikkaa soittamaan arpeggiota 8-osissa. Eli
syna pistelee 16-osia, mutta puolta hitaammalla tempolla. Taas osaamattomuudesta johtuvaa
pientä kikkailua, joka kait kuulostaa hyvältä.
Metallinen saari
- Rankkasaundinen backbeat-kappale, tehty joskus vuonna 2006.
Ystäväni Jukan hienot sanat, jotka kertovat inhimillisen kohtaamisen vaikeudesta. Jukan sanoituksilla on muutenkin iso vaikutus koko Gorbatronin tuotannossa.
- Lead-teemat ovat vaihdelleet, kun menin huolimattomuuttani hukkaamaan
alkuperäissoundit. Kai tämä nyt jotenkin toimii tälläkin. Rummut ovat
noise-sampleja sieltä sun täältä. Lisäksi apua on ollut verkosta ripatusta
soundikitistä, jonka nimi on ”Drum Samples From Hell”.. J
Tanssi
- Alun perin AC/DC-tyyliseksi rock-kappaleeksi tehty joskus
2001, kitarariffi on vain muutettu syntikoille. Ihan toimiva metodi: otetaan
kitarariffivetoinen kappale ja väännetään se koneille.
- Sanat on tehty Lilja
4-ever –elokuvan hengessä. Tämä kertoo ihmiskaupasta, mutta kieroon tapaan
porvarisika-asiakkaan näkökulmasta. Se, että kappale sijoittuu Tukholmaan,
johtuu pelkästään loppusoinnusta: Helsinki ei rimmannut. Periaatteessa
ysäriteknosoundeilla tehty, alle kolmiminuuttinen punk-biisi.
Elämä on kaunista
- Ikivanha kitarajuttu taas syntikoille muunnettuna. Sanat
ovat ystäväni Jukan inspiroimat. Kertoo siitä, miten elämässä kauniita juttuja
löytyy myös aika karuista asioista. Juopot ja huorat ovat luonnollista kuvastoa
diggailemieni kirjailijoiden, kuten William Burroughsin, Jean Genet'n ja Charles Bukowskin
teksteissä. Ja me kaikki olemme oikeasti kauniita.
Itäkeskuksen valot
- Kasarisynapulputuksen (syyllinen on jälleen Korgin Polysix
VSTi) päälle on tehty jo parikymmentä vuotta sitten keksimäni melodiateema,
joka on upotettu yksinkertaisen sointukulun mukaan. Kappaleen sanat syntyivät
pikaisesti itähelsinkiläisessä halvassa juottolassa. Siltä ne kyllä
kuulostavatkin.
- Biisin keskelle tein niin sanotun progesoolo-osan (bassosoolo
piti olla, tietysti), joka alun perin känniversiossa oli useamman kymmenen
tahtia. Nyt se on lyhennetty ihmiselle kelpaavaksi. Vain soolo puuttuu siis, kun ei livekeikalle jaksa raahata kitaraa tai bassoa. Niitä joutuu virittelemään ja muuta paskaa.
Mutta Itäkeskuksen valot loistavat silti – vaikkei kukaan ole kotona.
Nukenkasvoinen tyttö
- Rakkaani Nellin innostama kappale. Pääteema on pöllitty paremmin
Neljä ruusua –nimellä tunnetun 4R-yhtyeen biisistä Pray, mutta tämä versio kuulostaa
paremmalta. Eikä sitä alkuperäistä kukaan muista, tuskin edes Ilkka Alanko ja
kumppanitkaan. Kaikki näissä kappaleissa on jostain pöllitty. Sanat ovat osittain Nellin.
- Aika klisee, mutta toimiva ja
selkeästi hittipotentiaalia omaava kappale. Kaikki perusinstrumentit ovat
Korgin Polysix-soundeja. Taustan pulputus-arpeggiota en ole tähän päivään
mennessä saanut käyttäytymään kunnolla. Edelleen se perkele tekee mitä sattuu,
mutta kuulostaa silti aika hyvältä.
Ulrike Meinhofin silmät
- Jokaisella itseään kunnioittavalla yhtyeellä pitää olla niin
sanottu silmät-kappale. On Betty Davies Eyes ja Regina Linnanheimon silmät.
Ulrike Meinhof on eräs itselle läheinen persoona, joten Steve Sems-Sandbergin
Theres-kirjan innoittamana syntyi tämä kappale. Pääriffi on mukaelma Entombedin
Wolverine Blues –kappaleen kitarariffiä. Monet
metallibiisien riffit toimivat muuten tosi hyvin myös syntikkakuvioina. Tulen jatkossakin viljelemään samaa metodia. Nyt on synakuvioita tehty muun muassa Timo Rautiaisen ja vanhan kunnon Diamond Headin mukaan.
- Sanat
eivät ole vielä tyydyttävät, mutta tunnelma välittyy. Mukana on saksankielisiä
sampleja uutistenlukijalta, joka kertoo ”anarkisti” Meinhofin kuolemasta. Ja
lopussa on Meinhofin itsensä kommentteja käsittääkseni Benno Ohnesorgin murhaan
1960-luvun lopun Saksassa. Ja kaikkihan me muistamme hienon SIG-yhtyeen
kappaleen ”Ludwig van Beethoven”, jossa Ulrike mainitaan…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti