maanantai 1. heinäkuuta 2013

Ilofestivalin keikkasetti omin sanoin


Gorbatronin generalissimus Tristessa on avuliaasti lupautunut kertomaan Ilofestivalin keikkasetin sielunmaisemaa ja käytettyjä instrumentteja.

Tristessan mukaan kappaleiden tekemisessä on käytetty FL Studion versio 8:n Producer Editionia. Mukana ovat olleet etupäässä seuraavat äänilähteet (VSTi):

FL Studion oma Sytrus-syna, Korg MS-21, Korg Polysix, Vanguard, V-Station, Toxic III, Korg Wavestation, QuadraSID.

- Ja pirusti sampleja, osa itse samplattuja luonnosta ja ympäristöstä, valtaosa pöllitty verkosta ja muun muassa Joy Divisionin, Tom Pettyn ja Lady Gagan levyiltä. Enpä oikeastaan ole tullut ajatelleeksi, mutta soundimaailma on aika kasari, sanoo Tristessa.

Täältä tulee Gorbatron

- Pitäähän sitä introkappale olla. Biisi rakentuu Gorbatshovin puheen ympärille. Tässä puheessa Gorba ilmeisesti purkaa Neuvostoliiton. En osaa venäjää, joten tarkka sisältö on jäänyt tuntemattomaksi. Sävellyksenä simppeli. Kappale pelaa muutaman kasarihenkisen arpeggion ympärillä.

- Yhtyeen nimi Gorbatron on herättänyt kysymyksiä. Kyseessä on sana-assosiaatio, joka syntyi Ladytron- ja Huoratron-yhtyeiden innoittamana herkässä mielentilassa. Nimien keksiminen on aina yhtä tuskaa, mutta tämä on mielestäni hieno. Gorbatron-nimi ei missään nimessä implikoi, että yhtye tukisi tai ymmärtäisi Gorbatshovin politiikkaa tai mitään mielipiteitä.

Neitsytlampi

- Tämän kappaleen tein alun perin Lampi-nimellä punkyhtyeelle 20 vuotta sitten. Hyvin toimii elektroversiona. Sovitin tämän Gorbatronille, koska oli kappaleista pula ja tämä on hieno kappale.

- Tämän BPM on jotain 70, kun en osaa ohjelmoida syntikkaa soittamaan arpeggiota 8-osissa. Eli syna pistelee 16-osia, mutta puolta hitaammalla tempolla. Taas osaamattomuudesta johtuvaa pientä kikkailua, joka kait kuulostaa hyvältä.

Metallinen saari

- Rankkasaundinen backbeat-kappale, tehty joskus vuonna 2006. Ystäväni Jukan hienot sanat, jotka kertovat inhimillisen kohtaamisen vaikeudesta. Jukan sanoituksilla on muutenkin iso vaikutus koko Gorbatronin tuotannossa.

- Lead-teemat ovat vaihdelleet, kun menin huolimattomuuttani hukkaamaan alkuperäissoundit. Kai tämä nyt jotenkin toimii tälläkin. Rummut ovat noise-sampleja sieltä sun täältä. Lisäksi apua on ollut verkosta ripatusta soundikitistä, jonka nimi on ”Drum Samples From Hell”.. J

Tanssi

- Alun perin AC/DC-tyyliseksi rock-kappaleeksi tehty joskus 2001, kitarariffi on vain muutettu syntikoille. Ihan toimiva metodi: otetaan kitarariffivetoinen kappale ja väännetään se koneille.

- Sanat on tehty Lilja 4-ever –elokuvan hengessä. Tämä kertoo ihmiskaupasta, mutta kieroon tapaan porvarisika-asiakkaan näkökulmasta. Se, että kappale sijoittuu Tukholmaan, johtuu pelkästään loppusoinnusta: Helsinki ei rimmannut. Periaatteessa ysäriteknosoundeilla tehty, alle kolmiminuuttinen punk-biisi.

Elämä on kaunista

- Ikivanha kitarajuttu taas syntikoille muunnettuna. Sanat ovat ystäväni Jukan inspiroimat. Kertoo siitä, miten elämässä kauniita juttuja löytyy myös aika karuista asioista. Juopot ja huorat ovat luonnollista kuvastoa diggailemieni kirjailijoiden, kuten William Burroughsin, Jean Genet'n ja Charles Bukowskin teksteissä. Ja me kaikki olemme oikeasti kauniita.

Itäkeskuksen valot

- Kasarisynapulputuksen (syyllinen on jälleen Korgin Polysix VSTi) päälle on tehty jo parikymmentä vuotta sitten keksimäni melodiateema, joka on upotettu yksinkertaisen sointukulun mukaan. Kappaleen sanat syntyivät pikaisesti itähelsinkiläisessä halvassa juottolassa. Siltä ne kyllä kuulostavatkin.

- Biisin keskelle tein niin sanotun progesoolo-osan (bassosoolo piti olla, tietysti), joka alun perin känniversiossa oli useamman kymmenen tahtia. Nyt se on lyhennetty ihmiselle kelpaavaksi. Vain soolo puuttuu siis, kun ei livekeikalle jaksa raahata kitaraa tai bassoa. Niitä joutuu virittelemään ja muuta paskaa. Mutta Itäkeskuksen valot loistavat silti – vaikkei kukaan ole kotona.

Nukenkasvoinen tyttö

- Rakkaani Nellin innostama kappale. Pääteema on pöllitty paremmin Neljä ruusua –nimellä tunnetun 4R-yhtyeen biisistä Pray, mutta tämä versio kuulostaa paremmalta. Eikä sitä alkuperäistä kukaan muista, tuskin edes Ilkka Alanko ja kumppanitkaan. Kaikki näissä kappaleissa on jostain pöllitty. Sanat ovat osittain Nellin. 

- Aika klisee, mutta toimiva ja selkeästi hittipotentiaalia omaava kappale. Kaikki perusinstrumentit ovat Korgin Polysix-soundeja. Taustan pulputus-arpeggiota en ole tähän päivään mennessä saanut käyttäytymään kunnolla. Edelleen se perkele tekee mitä sattuu, mutta kuulostaa silti aika hyvältä.



Ulrike Meinhofin silmät

- Jokaisella itseään kunnioittavalla yhtyeellä pitää olla niin sanottu silmät-kappale. On Betty Davies Eyes ja Regina Linnanheimon silmät. Ulrike Meinhof on eräs itselle läheinen persoona, joten Steve Sems-Sandbergin Theres-kirjan innoittamana syntyi tämä kappale. Pääriffi on mukaelma Entombedin Wolverine Blues –kappaleen kitarariffiä. Monet metallibiisien riffit toimivat muuten tosi hyvin myös syntikkakuvioina. Tulen jatkossakin viljelemään samaa metodia. Nyt on synakuvioita tehty muun muassa Timo Rautiaisen ja vanhan kunnon Diamond Headin mukaan.

- Sanat eivät ole vielä tyydyttävät, mutta tunnelma välittyy. Mukana on saksankielisiä sampleja uutistenlukijalta, joka kertoo ”anarkisti” Meinhofin kuolemasta. Ja lopussa on Meinhofin itsensä kommentteja käsittääkseni Benno Ohnesorgin murhaan 1960-luvun lopun Saksassa. Ja kaikkihan me muistamme hienon SIG-yhtyeen kappaleen ”Ludwig van Beethoven”, jossa Ulrike mainitaan…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti